يا ليل يا للي . تحمل ٱلامي
سهران وحدي من غير أمان
كانك عينيك عميا يا ظلامي
ما شفته قلبي غرقان بالأنات
سهري لوحدي ما يعرفش نوم
والليل ينقش عتاب الألوان
غيابي ع الخلق زي الهموم
كأن الفراق ما يهزش إنسان
أنادي بدعوة في صمت الليالي
وأبكي من الشوق وجرح الجفاء
حبيبي نسي الود وأيام غالية
وعاش بعيد وقلبه ما حنش
وجع قلبي يصرخ في سكوني
وما حد حس بيا ولا شاف
حياتي تمر زي موج مدفون
والعمر يفوت كأنه سراب
أقول يا دنيا. أنا عايش ولا
ميت وده كله خيال الخيال
لكن في القلب بذرة ما زال
تنادي الأمل رغم الجراح
خلاص يا زمان. ما عادش كلام
تعبت أناجي لياليك الحزينة
لكن هاقوم واكسر الخصام
وألقى الأمان في قلبي الجديد
ذكرياتي ماتت لكني حي
هابني من جديد زي الصباح
من بقايا إنسان لنور الضئ
هاطلع أغني للحياة السمحة!!
جمهورية مصر العربية..

