ستات كانت بعزة نفسها غنية تخرج من الدار مستورة ومستحية ،
و علي قد حنيتها قوية وعافية ،
وللعيال أم صالحة وناصحة وعنهم مش مشغولة ولا بالحياة عنهم ملهيه ،
مخلصة لجوزها وبيتها وعلي عيوبه ستر وغطا وللهموم مداريه ،
والعيشه معاه هو كمان سند وضهر وحماية ليها من كل اذيه و بلية ،
لا عمره هانها ولا خلاها ادام الناس مكسوفه مخزية ،
ولا قالها انتي ست قليلة عليا ،
وبكره اتجوز غيرك اصل الشرع حلل أربعة وانتي لطلباتي مش مكفية وموفية ،
صوته في البيت ترياق
يقولها يا ام العيال ربنا يخليكي ليهم وليا
يا ست الكل عشرتك حلوة وصحبتك من الله هدية ،
ايه جرالنا وليه بالسرعه دي اتغيرنا ،
فين المودة والرحمة والحنية،
ولمة العيلة علي الطبلية ولقمة هنية تكفي من الحبايب مية .
دكتورة لبني يونس

